Betekenisvolle boodschap

“Kunnen jullie ons helpen met een voorlichtingscampagne, met als doel om het bewustzijn bij onze doelgroep te vergroten om de laatste levensfase bespreekbaar te maken?” Een bijzondere vraag van Ikwilmetjepraten.nu die ons aan het denken zette.

Het gesprek aangaan

Ikwilmetjepraten.nu stimuleert mensen om meer ruimte en aandacht te geven aan de laatste fase van hun leven en hierover met elkaar in gesprek te gaan. Door hier bekendheid aan te geven en de interactie met de doelgroep aan te gaan, willen ze het bewustzijn vergroten. Met name bij 50-plussers. Met deze doelstelling gingen we samen naar de tekentafel voor een creatieve en een betekenisvolle boodschap die direct duidelijk moest zijn.

Kort, maar krachtig

Wat is bij uitstek het moment dat je met familie aan tafel zit? Juist, met de feestdagen. Het einde van het jaar was dan ook het perfecte moment om de campagne uit te zetten. En aan zo’n familietafel gaat het vaak over koetjes en kalfjes. Met een korte, maar krachtige boodschap “Koetjes en Kalfjes zeggen niets” provoceerden we de doelgroep om na te denken over eventuele wensen in de laatste levensfase en om dit bespreekbaar te maken met hun dierbaren.

“Met een korte, maar krachtige boodschap “Koetjes en Kalfjes zeggen niets” provoceerden we de doelgroep om na te denken over eventuele wensen in de laatste levensfase en om dit bespreekbaar te maken met hun dierbaren.”

Online campagne

Voor zo’n belangrijk onderwerp moet informatie dichtbij en makkelijk te verkrijgen zijn. Door de campagne online uit te zetten was de doelgroep slechts een klik verwijderd van de website Ikwilmetjepraten.nu waar allerlei tips en trics te vinden zijn om hen op weg te helpen naar een goed gesprek. Vanwege het sociale aspect van de campagne, maakten we gebruik van social media. We kozen voor het populairste kanaal onder 50-plussers: Facebook. Door hier gebruik van te maken werd op een laagdrempelige manier interactie mogelijk.

Waanzinnig resultaat

Eenmaal live hielden we de campagne iedere dag in de gaten en waren we al snel verrast door het resultaat. In een totale campagneperiode van drie weken is het aantal websitebezoeken verviervoudigd ten opzichte van een vergelijkbare periode het jaar daarvoor. Ook het aantal paginaweergaven verdubbelde in diezelfde periode. Andere bijkomende voordelen waren dat de betrokkenheid – te zien aan het aantal reacties en likes – op Facebook groot was en het aantal nieuwsbriefinschrijvingen steeg. Resultaten die bewijzen én motiveren om de campagne op een later moment te herhalen.

Meer weten?

Wil jij ook samen werken aan jouw merkverhaal om mensen te raken én te activeren?
Laat het ons weten!