Branding van een ijzersterke formule

Retailer Expert staat bekend als dé servicegerichte en lokale vakspeciaalzaak in home-elektronica. Een mooi succes waar een mooi vraagstuk aan vooraf ging. Samen met Expert zette we destijds een stap terug en bekeken we de actuele markt, want zijn kansen en hoe gebruiken we ze? Oftewel: “Hoe kan communicatie ertoe bijdragen dat Expert zijn eigen marktpositie weet te behouden en te versterken binnen de sterk concurrerende (online) elektronicamarkt?”

Heldere doelstellingen

De doelen die we stelden waren helder en gericht op korte en lange termijn: het direct verhogen van de omzet én het vergroten van de brand awareness en serviceperceptie.

We kwamen erachter dat Expert middenin een consumentenmarkt stond waar veelal prijs de beslissende factor is. Hoewel Expert goed uit de bus kwam bij prijsvergelijkers, werd echter over prijs (te) weinig gecommuniceerd.

“De doelen die we stelden waren helder en gericht op korte en lange termijn."

Omzet verhogen

De focus werd gelegd op prijscommunicatie en het behalen van een groot bereik voor de boodschap. Door in te zetten op krachtige prijsthema’s (zoals het Kortingsfestival, Fris van Start weken, etc.), het meedoen aan landelijke stuntmomenten, frequent blijven inzetten van de h.a.h. folder en te investeren in de webshop werd de korte termijndoelstelling succesvol behaald.

Uitbereiding online platform

Nu Expert stabiel genoeg binnen de markt stond konden we de focus verleggen naar de lange termijndoelstelling: de naamsbekendheid en het imago van het merk verhogen.

Het online platform was inmiddels gegroeid en diende als een goede mogelijkheid als communicatiemiddel – naast de (nog steeds) belangrijke fysieke folder – om deze doelstelling te realiseren. In de vorm van nieuwsbrieven, Google Ads, bannering en sociale media is Expert op de kaart gezet en wordt die positie nog steeds versterkt.

Persoonlijke service

Naast het online platform en de h-a-h folder werkten we ook verder aan de fysieke winkel, daar waar de werkelijke identiteit van Expert optimaal wordt beleefd en waar de pijlers voor staan. Om de identiteit van Expert kracht bij te zetten richting doelgroepen werd zowel on- als offline de nadruk gelegd op de persoonlijke service. Wie online bij Expert koopt, koopt namelijk letterlijk bij de lokale ondernemer: “De beste service, vertrouwd dichtbij.”

Waanzinnig resultaat

De prijsgeoriënteerde acties zorgden op korte termijn voor een enorme omzetboost en de actieweken zorgden voor een flinke werkelijke omzetstijging.

Daarnaast steeg de lokale naamsbekendheid op lokaal én nationaal niveau. Ook werd Expert 3x bekroond tot Beste Winkelketen van Nederland in categorie Elektronica en wonnen ze in 2020 de Beste Folder Award in de categorie elektronica.

Meer weten?

Wil jij ook samen werken aan jouw merkverhaal om mensen te raken én te activeren?
Laat het ons weten!