BRANDING VAN EEN IJZERSTERKE FORMULE

Ondanks de sterke groei van online winkels, hechten we allemaal nog steeds veel waarde aan het vertrouwde van de winkelier om de hoek: je loopt de winkelstraat in, je haalt wat je nodig hebt en maak een praatje met de lokale bakker. Tegenwoordig heb je binnen een seconde een webshop geopend of rijden we een kwartiertje verder voor de grote winkelstraat in de stad. We willen namelijk allemaal winkelen voor de laagste prijs, en het liefste dan ook nog tegen een goede service. Samen met elektronicaformule Expert zetten we destijds een stap terug en bekeken we de actuele markt, want wat zijn kansen en hoe gebruiken we ze?

HELDERE DOELSTELLINGEN

De doelen die we stelden waren helder en gericht op de korte en lange termijn: het direct verhogen van de omzet én het vergroten van de brand awareness en serviceperceptie.

In een consumentenmarkt waar veelal prijs de beslissende factor is, konden we de eerste winst behalen. Want hoewel Expert goed uit de bus kwam bij prijsvergelijkers, werd echter over prijs (te) weinig gecommuniceerd.

“De doelen die we stelden waren helder en gericht op korte en lange termijn."

FIRST THINGS FIRST: OMZET VERHOGEN

De focus werd daarom gelegd op prijscommunicatie en het behalen van een groot bereik. Door in te zetten op opvallende prijsthema’s (zoals het Kortingsfestival, Fris van Start weken, etc.), het meedoen aan landelijke stuntmomenten, frequent blijven inzetten van de h.a.h. folder en te investeren in de webshop werd de korte termijndoelstelling succesvol behaald.

Expert branding campagne folders

NEXT: UITBEREIDING ONLINE PLATFORM

Nu Expert stabiel genoeg binnen de markt stond konden we de focus verleggen naar de lange termijndoelstelling: de naamsbekendheid en de serviceperceptie van het merk verhogen. Het online platform was inmiddels gegroeid en diende als het centrale kanaal – naast de nog steeds belangrijke fysieke folder – om deze doelstelling te realiseren. In de vorm van nieuwsbrieven, Google Ads, bannering en sociale media is Expert op de kaart gezet en wordt die positie nog steeds versterkt.

PERSOONLIJKE SERVICE

Naast het online platform en de h-a-h folder werkten we ook verder aan de fysieke winkel, daar waar de werkelijke kracht van Expert optimaal wordt beleefd: de persoonlijke service. Om merkbeleving van Expert kracht bij te zetten richting doelgroepen werd zowel on- als offline de nadruk gelegd op hun unieke services. Want wie online bij Expert koopt, koopt namelijk letterlijk bij de lokale ondernemer.

RESULTAAT OM TROTS OP TE ZIJN

De prijsgeoriënteerde acties zorgden op korte termijn voor een enorme omzetboost en de actieweken zorgden voor een flinke werkelijke omzetstijging. Daarnaast steeg de lokale naamsbekendheid op lokaal én nationaal niveau. Ook werd Expert 3x bekroond tot Beste Winkelketen van Nederland in categorie Elektronica en wonnen ze in 2020 de Beste Folder Award in de categorie elektronica.

Meer weten?

Wil jij ook samen werken aan jouw merkverhaal om mensen te raken én te activeren?
Laat het ons weten!