Gezocht: Smoothie. Een Interactieve,
online campagne voor Kiosk

Tussen april en september 2018 zetten wij – samen met partner MondoMarketing – een interactieve, online campagne op voor stationsformule Kiosk. Door op een originele manier co-creatie aan te moedigen, wilden we de merkbetrokkenheid bij het merk Kiosk en de populariteit en omzet bij de productgroep ‘sappen en smoothies’ verhogen. Een mooi product voor een interactieve campagne, in de tijd waarin een healthy lifestyle steeds belangrijker wordt. Waar bestaat zo’n campagne uit, wie is je doelgroep en via welk kanaal zet je je boodschap uit? In deze blog nemen we je mee in dit project.

Als je jouw klanten om hun mening vraagt bij het ontwikkelen van producten, dan geef je ze het gevoel dat ze belangrijk zijn. Ze mogen hun ideeën delen, en dat verhoogt betrokkenheid. Samen met Kiosk besloten we de doelgroep de mogelijkheid te geven om hun eigen smoothie te bedenken en in te sturen. Iedere inzending maakte kans om écht in de winkelschappen van Kiosk te komen. Zo werd op een laagdrempelige manier co-creatie gerealiseerd én een populaire smoothie ontwikkeld.

Online campagne binnen Facebook

Inzenden en stemmen gebeurde online, dit is eenvoudig en laagdrempelig. Omdat Kiosk geen eigen landingspagina kan ontwikkelen, kozen we voor een tool binnen Facebook. Zowel inzenden als stemmen verliep via deze tool. Makkelijk voor de doelgroep én voor ons: resultaten waren namelijk makkelijk te meten en monitoren via deze tool.

Targeting en look-a-like audience

Bij zowel bestaande als bij potentiële klanten wilden we de merkbetrokkenheid verhogen. In de Facebookcampagne maakten we twee doelgroepen aan.

  • Een brede doelgroep, gevormd op basis van persoonlijke kenmerken zoals leeftijd, woonplaats en interesses en locatietargeting rondom de Kiosk-winkels.
  • Een specifieke doelgroep: de zogenaamde look-a-like audience. Deze mensen binnen deze doelgroep hebben dezelfde kenmerken als de bestaande huidige volgers van de Facebookpagina van Kiosk.

Heeft een persoon uit één van deze twee doelgroepen een actie ondernomen binnen de campagne? Bijvoorbeeld een smaak ingezonden of op een smoothiesmaak gestemd? Dan werd hij of zij toegevoegd aan een nieuwe, derde groep: de remarketingdoelgroep. Deze doelgroep kreeg in het vervolg van de campagne de uitingen te zien.

Drie fases, drie activaties

Naast een doelstelling en een helder afgebakende doelgroep zijn zowel een goede campagnestructuur als een overtuigende, enthousiasmerende boodschap cruciaal voor een geslaagde campagne.

De campagne bestond uit drie fasen, met ieder een eigen activatie:

  1. Inzenden: de doelgroepen werden geactiveerd om een smoothiesmaak in te sturen.
  2. Stemmen: de doelgroepen werden geactiveerd om te stemmen op hun favoriete smoothie.
  3. Bekendmaking: de doelgroepen werden geactiveerd om de winnende smoothie te kopen.

'Er zijn maar liefst 1808 smoothiesmaken ingestuurd in de eerste fase van de campagne'

Veilig en privacy-vriendelijk

Gedurende de tweede fase van de campagne kon ieder Facebookaccount slechts één keer stemmen. Wel zo eerlijk. De tool en dus de campagne was helemaal GDPR-proof. Een hot topic – vooral in de periode dat de campagne liep.

Smaakvolle uitstraling

Met aantrekkelijke uitingen en slimme targeting op Facebook bereikten we de juiste doelgroep. Omdat de CTA per fase verschilde, moesten we in onze uitingen – zowel qua design als tekstueel – snel tot de kern komen. Dankzij de juiste vormgeving droegen we eenduidig de boodschap uit én haalden we de Facebookgebruiker over om actie te ondernemen.

Meten is weten

Bovendien testten we intensief de Facebookresultaten tijdens de verschillende fases van de campagne. Bijvoorbeeld: wat werkt beter: een statische afbeelding of een animatie? En welke doelgroep levert de meeste interactie op: de brede doelgroep op basis van kenmerken of de specifieke doelgroep? De learnings uit deze tests zijn direct meegenomen in het vervolg van de campagne.

Resultaten

De campagne was een opvallende verschijning op de Facebooktijdlijn. Natuurlijk kun je pas oordelen over het succes van een campagne na het zien van de cijfers. En die waren goed. In een periode van twee weken zijn maar liefst 1808 smoothiesmaken ingestuurd, waarna twee smaken door Kiosk werden genomineerd. Na deze bekendmaking werd op basis van 536 stemmen één winnaar gekozen. Deze limited edition smoothie – mét foto van de winnares – was in september te koop bij alle verkooppunten van Kiosk. De winnende smoothie heeft een additionele afzet opgeleverd voor de productgroep ‘sappen en smoothies’. Zelfs na de actieperiode heeft deze productgroep een hogere afzet dan in de periode voorafgaand aan de campagne. Daarnaast steeg het aantal volgers van de Facebookpagina van Kiosk in de campagneperiode – tussen april en september – met 35 procent. En de hoge merkbetrokkenheid werd wel duidelijk uit de interactie onder de Facebookadvertenties.

Samenwerking

Bij Reclamebureau IVC geloven we in samenwerking. In de breedste zin van het woord. Samen met onze klant Kiosk en partner MondoMarketing maakten we van deze campagne een succes. Door kennis te delen op het gebied van strategie, concepting, online marketing en design, hebben we het beste resultaat behaald.

Logo Kiosk

Over Kiosk

Dagelijks reizen er duizenden mensen met de trein. Op de stations is de vertrouwde stationswinkel Kiosk niet meer weg te denken. Met 122 winkels door heel Nederland voorziet Kiosk wekelijks 600.000 klanten van een warme drank, vers broodje of lekkere tussendoortjes.

“Deze campagne is een mooie combinatie geweest van interactie en het ontwikkelen van een nieuw receptuur dat aansluit bij de behoefte van de klant”, aldus Kiosk.

Ook op zoek naar een smaakmakendeonline campagne?

Neem dan contact op met Michel via michel@reclamebureau-ivc.nl of;

Mail direct