Je bent een belangrijke schakel in een bedrijf. Je weet wat je doet, en de dagen zijn wellicht te kort om alles te doen wat je zou willen. Maar weet je ook waarom je doet wat je doet? Wat zijn jouw drijfveren, als mens en als merk? Zonder randverschijnselen, poespas, sterktes en zwaktes? In de antwoorden op deze vragen zit de kern van jouw verhaal en wat jou onderscheidt ten opzichte van andere merken.

Durf een stap terug te zetten en ga naar de essentie van jouw merk. Door een eigen, uniek verhaal te delen verbind je bestaande én potentiële klanten en maak je deze zelfs fan van je merk. Ik deel in zes stappen de weg naar een goed merkverhaal!

Stap 1: Wie, waarom en wat: de identiteit

Identiteit is iets heel persoonlijks en daarom uniek. Niemand is hetzelfde. Durf jezelf de vraag te stellen wie je bent. Wat zijn jouw karaktereigenschappen? Wat vind jij écht belangrijk en waarom? Ga op zoek naar jouw kracht. Wat heb jij te bieden?

Kijk ook naar de wereld om je heen: welke trends en ontwikkelingen zie je? En wat vind je daarvan? We leggen deze vast en verbinden ze met jouw identiteit. Daarnaast geeft een heldere toekomstvisie richting. Want waar wil je heen, wat wil je worden? Waar droom je van? De output op al deze vragen legt de basis van jouw unieke merkverhaal.

Stap 2: Doelgroep en concurrentie

Jij hebt wat te bieden, maar voor wie is dit het meest relevant? Welke doelgroepen spreek jij aan met jouw aanbod? We schrijven ze op en kijken naar wie zij zijn, wat ze doen en wat hen drijft. We zoeken naar overeenkomsten tussen de groepen, maar ook naar tegenstellingen en krijgen op deze manier een zo goed mogelijk beeld van jouw doelgroepen.

Dit doen we ook bij concurrenten. Wie is een (potentiële) concurrent voor jouw merk en wat hebben zij te bieden? Hoe profileren zij zich? Door goed naar concurrentie te kijken, kan je ze gaan categoriseren, identificeren en kiezen.

Stap 3: Positionering: een heldere boodschap

Jouw identiteit, doelgroepen en concurrentie heb je in kaart gebracht. De volgende stappen zijn die naar een krachtige strategie. De vraag zou moeten zijn: hoe zetten we jouw merk het beste in de markt? Ga op zoek naar de meest kansrijke positionering.

Om de positionering te bepalen hebben we alle output nodig uit stap 1 en 2. Met een duidelijke positionering voor ogen kan je een heldere tagline, pay-off en kernwaarden opstellen voor zowel intern als extern. Hiermee verover je die unieke positie binnen de markt en komt jouw merk tot leven.

“Hoe zetten we jouw merk het beste in de markt? Ga op zoek naar de meest kansrijke positionering.”

Stap 4: Een krachtig merkverhaal

De opsommingen van bovenstaande stappen zetten we om in één verhaal. Alle elementen komen hierin terug, maar schrijf je zo dat iedereen dit begrijpt en inspireert en er daarom ook naar gaat handelen. Jouw merkverhaal is niet alleen de basis van je communicatie naar buiten toe, maar creëert ook een draagvlak binnen de organisatie. Iedereen confirmeert zich hiernaar en dit moet terug te zien zijn in de handelingen en het gedrag van jouw merk.

Stap 5: De merkstijl, het visuele plaatje

De basis is gelegd, de strategie is bepaald, maar hoe ziet jouw merk eruit? Wat is de look & feel? Jouw beeldtaal moet aansluiten bij je identiteit en je doelgroep, en moet aanspreken en inspireren. Echter is ook taalgebruik een zeer belangrijk onderdeel. Tekst en beeld gaan hand in hand.

Een huisstijlhandboek is een middel dat voortvloeit bij het nemen van deze stap. Hier leggen we het logo, huisstijl (elementen en kleuren), toepassingen, tone of voice en beeldtaal vast. Door dit in één document te zetten is het een perfect naslagwerk voor iedereen die met jouw merk werkt.

Stap 6: ‘The big idea’: een creatief concept

In de praktijk noemen we dit ook wel de grote paraplu of ‘het haakje’. Het gaat om het overkoepelend concept, ‘The big idea’ waar alles aan wordt opgehangen. Het geeft focus én een leidraad voor alles wat het merk gaat doen en communiceren. Een creatieve vertaling van alles in een effectieve campagne die tot merkconversie moet leiden.

Zo doen we dat, zo creëren we samen jouw merkverhaal. Maar vergeet nooit dat de beste resultaten alleen behaald kunnen worden door het merkverhaal verrassend en inspirerend te houden. Jij verandert, mensen veranderen en de wereld om ons heen. Blijf vernieuwen!

Wil jij samenwerken aan jouw verhaal?Laten we er samen iets mee doen!

Hans – Creatief directeur
06 – 533 72 406 / hans@reclamebureau-ivc.nl

Mail direct