Employer branding:5 tips om de arbeidsmarkt te veroveren

Employer branding is een krachtig marketingmiddel om HR georiënteerde doelen te bereiken, mits goed ingezet .Wil je vacatures sneller vervullen? Betere kandidaten werven? En huidige medewerkers langer behouden? Met employer branding kan je een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen én behouden als werkgever in de concurrerende arbeidsmarkt. Maar hoe zet je het succesvol in? Wij geven je 5 tips hoe jouw merk een krachtig werkgeversmerk wordt.

Tip 1: Bepaal jouw meerwaarde als employer brand

Vaak weten we heel goed wat onze klanten willen en hoe we daarop moeten inspelen, maar wat vindt een (potentiële) medewerker belangrijk? 

Bepaal hoe je merk er momenteel voor staat door met medewerkers in gesprek te gaan. Ga daarna op onderzoek uit waar je heen wilt, passend bij de identiteit van jouw bedrijf. Wat wordt jouw verhaal naar buiten toe? Waarom ben jij beter dan een concurrent? Wat heb je te bieden?

Tip 2: Vertel jouw verhaal via medewerkers

Medewerkers kennen jouw merk als werkgever, zij kunnen dus als geen ander vertellen hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. Betrek ze daarom bij jouw werkgeversmerk en laat ze zelf hun verhaal vertellen.

En door medewerkers te betrekken bij jouw bedrijf maak je ze dikwijls niet alleen gelukkiger op de werkvloer, maar ze worden ambassadeurs van jouw employer brand. Win-win!

employer branding tips
employer branding tips

Tip 3: Een sterk concept is het halve werk

Alle ingrediënten voor een heerlijk gerecht staan klaar, maar hoe serveer je het? Met een concept bepaal je de juiste verhoudingen en breng je op een creatieve manier jouw verhaal naar buiten. Ga op zoek naar een pakkende slogan en bedenk hoe jouw verhaal visueel tot leven komt.

Een creatief concept is als het ware een kapstok waar alle communicatie vanuit jouw employer brand aan kan worden opgehangen. Het geeft leidraad en focus, en maakt jouw communicatie op de arbeidsmarkt uniek.

Tip 4: De werken-bij site als visitekaartje

Een sterk employer brand heeft een krachtige basis nodig: de werken-bij site. Veel werkgevers stoppen hun vacaturepagina ergens onderin hun corporate pagina’s, maar jouw werkgeversmerk heeft duidelijk een ander doel dan jouw corporate merk. Zie dit dan ook los van elkaar en kies voor een aparte werken-bij site.

Een goede werken-bij site is helder en krachtig in uitstraling. Het geeft letterlijk een kijkje binnen het bedrijf en hoe het is om daar te werken. Een kandidaat moet van a tot z in het verhaal meegenomen worden en uiteindelijk maar één ding doen: solliciteren! Probeer ook afwisselend te zijn in je overtuiging en maak gebruik van creatieve middelen, zoals video’s en testimonials.

Extra tip: een goedwerkende achterkant is net zo belangrijk als de voorkant van de website. Durf daarom te investeren in goede recruitmentsystemen. Eenmaal een kandidaat binnen wil je deze natuurlijk niet verliezen door een rommelig beleid.

employer branding tips
employer branding tips

Tip 5: Activeer die droomkandidaat

Yes! Je employer brand staat en je werken-bij site is live. Nú is het moment om actief de markt op te gaan en te gaan werven. Kies hiervoor de juiste media: waar bevinden jouw toekomstige werknemers zich?

Durf ook op te vallen in jouw communicatie, hierdoor activeer je nog sneller je doelgroep. Communiceer letterlijk groots, bijvoorbeeld: “Wij zoeken 50 winkelmedewerkers.” Of laat kandidaten op een creatieve manier kennismaken met jouw bedrijf, zoals via Snapchat filters of een quiz.

Direct aan de slagmet employer branding

Wil je direct aan de slag met employer branding? Onze specialisten staan voor je klaar! Neem direct contact met ons op.

Portretfoto Sebastiaan

Direct aan de slagmet employer branding

Wil je direct aan de slag met employer branding? Onze specialisten staan voor je klaar! Neem direct contact met ons op.

Portretfoto Sebastiaan

Wij werken samen met